רובינו שמחים לבקר בקניון, לטייל בין החנויות הנוצצות באווירה של חו"ל, בין בתי הקפה, למדוד, לקנות, לבלות, לפגוש חברים, ולהעביר את הזמן בהנאה. אבל, גם שם, בעולם הפנטסיה ובאידיליה הזו אנו עלולים להיפגע באופן לא צפוי שישבית את הבילוי המהנה. נפילה, החלקה, התקלות בדלתות זכוכית לא מסומנת, מעידה במדרגות נעות, דלתות של מעלית שנסגרות בפתאומיות, וכולי – הם אירועים אפשריים גם בקניון, שנראה על פניו מקום די בטוח להסתובב בו.
האם הקניון או החנות אמורים לשאת באחריות במקרה פגיעה של המבקרים בהם?
הבעלים או החברה של הקניון מחוייבים באחזקה תקינה של כל השטחים בקניון, ושמירה על המבקרים והשוהים בו. כאשר אדם נופל או נפגע בשטח הקניון נגרמים לו בדרך כלל נזקי גוף וטראומה. במקרה כזה קמה לו הזכות לתבוע את הקניון בתביעת נזיקין, ולדרוש פיצוי בגין הנזקים שנגרמו לו. על התובע להוכיח שבעלי הקניון התרשלו ולא דאגו לתחזוקה ראויה של השטח, בין אם מדובר ברצפה חלקה או רטובה, אי הצבת שלטים וסימונים, מדרגות מסוכנות, מכשולים, עבודות אחזקה, וכל סיבה אחרת.
עם זאת צריך לקח בחשבון שמי שניזוק או נפגע עשוי לעיתים להיחשב לאחראי לנזקים או מקצתם, אשר אירעו לו, בשל אי זהירות מצידו. הדבר נכון במיוחד כאשר הוכח שהוא לא שמר על הוראות המקום.
באילו עילות ניתן לתבוע את הקניון במקרה שבו אדם נפגע?
תביעת בשל הפרת חובה חקוקה
הקניון חב כלפי מבקריו על פי חובה חקוקה. על בעלי הקניון וחברת האחזקה שלו חלים חובות והוראות של חוקים שונים בנוגע לרישוי עסקים והוראות שונות שנוגעות לתחזוקה, כיבוי אש, בטחון, תברואה, ועוד.
תביעת בעוולת רשלנות
במקרה שהוכחה פגיעה של אדם בשטח הקניון, הקניון יהיה חייב בעוולת הרשלנות על פי דיני הנזיקין. הנהלת הקניון או הבעלים של הקניון חבים בחובת זהירות מסויימת כלפי מי שנמצא ונוכח במתחם, חובה זו כוללת חובת תחזוקה נאותה של המתחם, בטחון ושמירה על הסובבים בו, והשגחה על התנהלות תקינה של המקום. במסגרת תביעת נזיקין נגד הקניון, על התובע להוכיח את הפרת חובת הזהירות.
כמו כן על התובע להוכיח גם קיומו של קשר סיבתי בין מקרה הרשלנות והפרת החובות שחלות על הקניון – ובין הנזק שנגרם לתובע. הפיצוי הנתבע מגלם את גובה הנזק ומוערך באמצעות חוות דעת מומחה רפואי.
מה צריך לעשות כאשר ננפגעים בקניון או בחנות כדי לקבל פיצוי?
חשוב מאוד לצלם ולתעד את מקום האירוע, ואת נסיבות הנפילה: מה גרם לפגיעה: רצפה רטובה, מכשול, זכוכיות לא מסומנות, מדרגות, וכולי. חשוב מאוד לשמר ולאסוף כל מה שקשור לנפילה.
חשוב לנסות לקבל פרטים של עדים במקום. חשוב לקבל פרטים של עדי ראיה או מי שהיה נוכח לתאונה. לתעד, ולצלם את הנזק הגופני שקרה, לתעד כאבים, ולצלם את הפגיעה גם כעבור שעות וימים.
לדווח להנהלת הקניון. צריך לדווח על הפגיעה לפני ההנהלה של הקניון או לחברה שהיא הבעלים של הקניון, למוסד לביטוח לאומי, לחברת הביטוח שמבטחת את הקניון, וכולי.
להגיע מיד לקבלת טיפול רפואי. חשוב לפנות סמוך מאוד לקרות האירוע לטיפול רפואי או להגיע למוקד רפואי, או לחדר מיון מיד כדי לבדוק אם יש פגיעות שלא נראות, וכדי לקבל טיפול רפואי. הביקור במוקד הרפואי או בחדר המיון מהווים הוכחה למקרה של התאונה. הגעה למוקד או למיון בסמיכות לאירוע מוכיחה שיש קשר סיבתי בין האירוע והנזק. כדי לקבל דמי תאונה מהמוסד לביטוח לאומי צריך לקבל עזרה רפואית עד 72 שעות מקרות המקרה.
יש לאסוף את כל המסמכים הרפואיים שקשורים לפגיעה. לשמור תיעוד של הפניה לרופא המשפחה ולרופאים מקצועיים, מרשמי תרופות, קבלות, וכולי. גם ימי ממחלה לתעד. תלושי שכר וגם אישורים לגבי הוצאות נוספות כמו עזרה בבית, מטפלים, תרופות, תכשירים, טיפולי רפואה משלימה, טיפולים רפואיים, וכולי. התיעוד הרפואי וההוצאות שנגרמו בשל הפגיעה מגדירים את הנזק שנגרם.
כמו כן צריך להמשיך את המעקב הרפואי בקהילה, ולשמור את התיעוד לצורך הוכחת הנזקים.
נתבעים פוטנציאלים נוספים:
- ביטוח לאומי
- במקרה של פגיעה ניתן לפנות למוסד לביטוח לאומי לתשלום דמי פגיעה לנפגע עד 90 ימים.
- ביטוח פרטי לתאונות אישיות – כמו כן גם ביטוח פרטי לתאונות אישיות יכול לפצות את הנפגע אולם יש לשים לב לתקופת ההתיישנות המנויה בפוליסת הביטוח הפרטי.